ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ (Βαθμός Δυσκολίας: Μέτριος | 11.84 χλμ.)

Μέρος 1ο: Μέθανα - Σταυρόλογγος - ξεκίνημα μονοπατιού "Χελώνας"

Ξεκινάμε από τα Μέθανα και βγαίνοντας από το λιμάνι ακολουθούμε τον παραλιακό δρόμο προς τα δεξιά. Στο δρόμο μετά την "πιάτσα" των ταξί, στην οδό της Αγίας Παρασκευής, κάνουμε αριστερά και ανηφορίζουμε σε ασφαλτόδρομο. Μετά από 2 δρόμους φαίνεται ο δρόμος να τελειώνει, αλλά όμως συνεχίζει λίγο πιο δεξιά.
Ανεβαίνοντας στην οδό Αγίας Παρασκευής περνάμε από τη μικρή Εκκλησία της Αγίας Παρασκευής και ανηφορίζουμε έχοντας ένα ρέμα στα δεξιά μας. Φτάνουμε στην Εκκλησία του Αγίου Χαράλαμπου και εκεί βρίσκουμε το μονοπάτι στην απέναντι πλευρά του ρέματος. Το μονοπάτι αυτό (παλιός μουλαρόδρομος) είναι το κυριότερο μονοπάτι των Μεθάνων και οδηγεί στον οικισμό Μούσκα (Παλαιά Λουτρά), στον κεντρικό ορεινό όγκο της χερσονήσου.

Ακολουθούμε τις ξύλινες ταμπέλες με το γράμμα Α. Το μονοπάτι κινείται στα δεξιά του ρέματος και κερδίζει ύψος αρκετά γρήγορα. Μην κινηθείτε στην κοίτη του ρέματος γιατί η ανάβαση σύντομα θα γίνει δύσκολη και θα αναγκαστείτε τελικά να γυρίσετε πίσω και να ανηφορίσετε προς το μονοπάτι. Υπάρχει συνεπής σήμανση με κόκκινα σημάδια στα βράχια, καθώς και με ξύλινες ταμπέλες.

Σε 2.1 χλμ από τον Άγιο Χαράλαμπο αφήνουμε στα δεξιά μας μια μικρή αγροικία, συνεχίζουμε στην ίδια κατεύθυνση και σε 200 μέτρα το μονοπάτι στενεύει αρκετά. Αφού αφήσουμε στα δεξιά μας μια συστάδα με κουμαριές καταλήγουμε σε χωματόδρομο, τον οποίο ακολουθούμε αριστερά.

Περνάμε στα αριστερά ενός περιφραγμένου χωραφιού και σε 250 μ καταλήγουμε σε τσιμεντόδρομο. Βρισκόμαστε στην περιοχή Σταυρολόγγος. Εκεί ακολουθούμε λοξά αριστερά τον τσιμεντόδρομο, ο οποίος ανηφορίζει προς την άσφαλτο.

Στην άσφαλτο κάνουμε δεξιά και αφού περπατήσουμε για περίπου 250 μ., συναντάμε διακλάδωση στην οποία κάνουμε αριστερά.

Μετά από 650μ. συναντάμε άλλη διακλάδωση με χωματόδρομο στα δεξιά μας που καταλήγει στη μικρή Εκκλησία του Αγίου Αθανασίου. Εμείς συνεχίζουμε την πορεία μας στον αριστερό δρόμο ανηφορίζοντας. Όταν η άσφαλτος τελειώνει, σε μία απότομη αριστερή στροφή του δρόμου, συναντάμε ένα ξύλινο κιόσκι.

Σε 200μ. από το κιόσκι συναντάμε διακλάδωση στην οποία ακολουθούμε τον αριστερό και φαρδύτερο χωματόδρομο. Στη συνέχεια, σε απόσταση 200 μέτρων από την προηγούμενη διακλάδωση, σε μια απότομη δεξιά στροφή του δρόμου, ξεκινά στα αριστερά μας το μονοπάτι για την κορυφή της Χελώνας. Εδώ χρειάζεται λίγη προσοχή για να μη χάσουμε την αρχή του μονοπατιού, αν και υπάρχουν εμφανή μπλέ σημάδια. Το μονοπάτι συνεχίζει στην κατεύθυνση που είχε ο δρόμος πριν στρίψει, δηλαδή περίπου 140 μοίρες.

Μέρος 2ο: Ανάβαση στην κορυφή της Χελώνας - Παναγίτσα - Μεγαλοχώρι

Το μονοπάτι που μας οδηγεί στην κορυφή της Χελώνας, αρχικά είναι στενό αλλά στη συνέχεια ξανοίγει. Είναι σημαδεμένο με θαλασσί τετράγωνα, παλιά σήμανση, και πιο πρόσφατα μικρά μπλέ κυκλάκια. Αυτή η σήμανση θα μας ακολουθήσει μέχρι το τέλος του μονοπατιού στο Μεγαλοχώρι.

150μ. από το ξεκίνημα του μονοπατιού συναντάμε ένα μεγάλο πλάτωμα με αρχαία κτίσματα - πιθανώς οχυρωματικά κρίνοντας από το πάχος της τοιχοδομής - και στέρνες.

Στο πλάτωμα αυτό τα σημάδια αραιώνουν αλλά ακολουθώντας σταθερή πορεία περί τις 220 μοίρες συναντάμε ξανά το μονοπάτι, στο σημείο που εγκαταλείπει το πλάτωμα και μπαίνει ξανά στο δάσος. Σε αυτή τη θέση υπάρχει ένας "κούκος" (μικρή στήλη από πέτρες που σηματοδοτεί το μονοπάτι).

Στα 100μ. περίπου μετά τον κούκο, συναντάμε διασταύρωση στην οποία ακολουθούμε το αριστερό μονοπάτι που είναι και το πιο φαρδύ.

Μετά από 650μ., στο σημείο ακριβώς όπου το μονοπάτι αρχίζει να κατηφορίζει, κινούμαστε δεξιά, ακολουθώντας το μονοπάτι (κάπως ασαφές και χωρίς σήμανση) μέσα από τις πεζούλες που μας οδηγεί σε πλάτωμα με μία στέρνα.
Από εκεί με λίγη ελεύθερη αναρρίχηση ανάμεσα στις πέτρες καταλήγουμε στο ψηλότερο σημείο της χερσονήσου των Μεθάνων, την κορυφή της Χελώνας, με υψόμετρο 740 μέτρα. Από το σημείο αυτό έχουμε μια μοναδική θέα των Μεθάνων, του Πόρου, του Γαλατά, της Αίγινας και του Αγκιστριού.

Από την κορυφή της Χελώνας ξεκινά άλλο μονοπάτι που μας οδηγεί στην Παναγίτσα. Σε 600μ. από το σημείο που το μονοπάτι αρχίζει να κατηφορίζει, συναντάμε ένα μικρό ξέφωτο και στη συνέχεια σε άλλα περίπου 600 μέτρα συναντάμε ένα πλάτωμα με πολλά πηγάδια, στέρνες και ερείπεια αρχαίων κτισμάτων. Εκεί χρειάζεται λίγη προσοχή καθώς τα μπλέ σημάδια που δείχνουν το μονοπάτι αραιώνουν λίγο. Μετά το πλάτωμα το μονοπάτι κατηφορίζει σε πορεία σχεδόν νότια και πολύ σύντομα στρίβει σε πορεία 220 μοιρών .

Σε 500 μέτρα περίπου μετά το πλάτωμα με τα πηγάδια, το μονοπάτι κατηφορίζει προς χωματόδρομο. Στο χωματόδρομο συνεχίζουμε δεξιά ακολουθώντας την πορεία του μονοπατιού και κατευθυνόμαστε προς τον εγκαταλελειμμένο οικισμό της Παναγίτσας.

Μετά από 350 μέτρα μπαίνουμε σε περιοχή όπου στα αριστερά μας υπάρχει ένα πλάτωμα και στα δεξιά μας μια πλαγιά με πολλές και άριστα διατηρημένες πεζούλες. Κάνοντας λίγο αριστερά βλέπουμε το πίσω μέρος ενός διώροφου εγκαταλελειμμένου σπιτιού. Αυτό είναι το πιό μεγάλο και πιο καλά διατηρημένο σπίτι του εγκαταλελειμμένου οικισμού της Παναγίτσας. Τα υπόλοιπα σπίτια του οικισμού του χωριού είναι σχεδόν πλήρως κατεστραμμένα. Μπροστά από το σπίτι αυτό βρίσκουμε τα σημάδια ενός μονοπατιού, το οποίο κατηφορίζει με ζιγκ ζάγκ μέσα από πεζούλες και μας οδηγεί στην Εκκλησία της Παναγίτσας.

Μετά από 800 μ. κατάβασης στο μονοπάτι συναντάμε στα αριστερά μας μικρή αγροικία και συνεχίζοντας σε άλλα 250μ. συναντάμε τη μοναχική Εκκλησία της Παναγίτσας. Είναι ένας μικρός βυζαντινός ναός με καταπληκτικές τοιχογραφίες του 12ου αιώνα. Παρατηρείστε επίσης τα αρχαία υλικά (ανθέμιο, μυλόπετρες) που έχουν χρησιμοποιηθεί στη λιθοδομή του.

Συνεχίζοντας την κατάβασή μας, σε 300μ. συναντάμε ένα πολύ καλά διατηρημένο αλώνι με μία στέρνα. Στη συνέχεια το μονοπάτι κατηφορίζει -κάπως απότομα κατά τόπους- προς το Μεγαλοχώρι. Σε κάποια μάλιστα σημεία του έχει και πέτρινα σκαλάκια.

Λίγο πριν μπεί στα τελευταία σπίτια του Μεγαλοχωρίου, το μονοπάτι εισέρχεται σε ρέμα. Εκεί κάνουμε αριστερά ακολουθώντας για λίγες δεκάδες μέτρα το ρέμα μέχρι να συναντήσουμε στα δεξιά του ρέματος έναν τσιμεντόδρομο τον οποίο και ακολουθούμε.

Μετά από 150μ. πορείας στον τσιμεντόδρομο, συναντάμε σκαλάκια στα αριστερά μας τα οποία και κατεβαίνουμε καταλήγοντας στην εκκλησία του Μεγαλοχωρίου. Από εκεί κάνοντας δεξιά καταλήγουμε στο καφενείο ενώ συνεχίζοντας ευθεία καταλήγουμε στον κεντρικό ασφαλτόδρομο.

Από εκεί μπορούμε να επιστρέψουμε στα Μέθανα είτε με τα πόδια, κάνοντας αριστερά στον κεντρικό ασφαλτόδρομο (4 χλμ.), είτε με ταξί.

Μέρος 3ο: Από το Μεγαλοχώρι στην Ακρόπολη των Αρχαίων Μεθάνων

Ακολουθούμε τον κεντρικό ασφαλτόδρομο και συναντάμε την ταμπέλα που δείχνει "προς Αρχαία Ακρόπολη" και κάνουμε αριστερά σε ένα μικρό κατηφορικό πλακόστρωτο δρόμο, που οδηγεί μέσα από ελιές και συκιές στο Παλαιόκαστρο, την Ακρόπολη των Αρχαίων Μεθάνων, με τα καλοδιατηρημένα από ηφαιστειακό πέτρωμα τείχη και την καλοδιατηρημένη πύλη, η οποία χτίστηκε κατά τον 4ο με 3ο αι. π.Χ., από την εποχή του Πελοποννησιακού Πολέμου. Λίγο πιο κάτω από την Ακρόπολη βρίσκεται και το ξωκλήσι του Αγ. Νικολάου του 15ου αιώνα.