ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ (Βαθμός Δυσκολίας: Μέτριος | 12.93 χλμ.)

Ξεκινάμε από τα Μέθανα και βγαίνοντας από το λιμάνι ακολουθούμε τον παραλιακό δρόμο προς τα δεξιά. Στο δρόμο μετά την "πιάτσα" των ταξί, στην οδό της Αγίας Παρασκευής, κάνουμε αριστερά και ανηφορίζουμε σε ασφαλτόδρομο. Μετά από 2 δρόμους φαίνεται ο δρόμος να τελειώνει, αλλά όμως συνεχίζει λίγο πιο δεξιά.
Ανεβαίνοντας στην οδό Αγίας Παρασκευής περνάμε από τη μικρή Εκκλησία της Αγίας Παρασκευής και ανηφορίζουμε έχοντας ένα ρέμα στα δεξιά μας. Φτάνουμε στην Εκκλησία του Αγίου Χαράλαμπου και εκεί βρίσκουμε το μονοπάτι στην απέναντι πλευρά του ρέματος. Το μονοπάτι αυτό (παλιός μουλαρόδρομος) είναι το κυριότερο μονοπάτι των Μεθάνων και οδηγεί στον οικισμό Μούσκα (Παλαιά Λουτρά), στον κεντρικό ορεινό όγκο της χερσονήσου.

Ακολουθούμε τις ξύλινες ταμπέλες με το γράμμα Α. Το μονοπάτι κινείται στα δεξιά του ρέματος και κερδίζει ύψος αρκετά γρήγορα. Μην κινηθείτε στην κοίτη του ρέματος γιατί η ανάβαση σύντομα θα γίνει δύσκολη και θα αναγκαστείτε τελικά να γυρίσετε πίσω και να ανηφορίσετε προς το μονοπάτι. Υπάρχει συνεπής σήμανση με κόκκινα σημάδια στα βράχια, καθώς και με ξύλινες ταμπέλες.

Σε 2.1 χλμ από τον Άγιο Χαράλαμπο αφήνουμε στα δεξιά μας μια μικρή αγροικία, συνεχίζουμε στην ίδια κατεύθυνση και σε 200 μέτρα το μονοπάτι στενεύει αρκετά. Αφού αφήσουμε στα δεξιά μας μια συστάδα με κουμαριές καταλήγουμε σε χωματόδρομο, τον οποίο ακολουθούμε αριστερά.

Περνάμε στα αριστερά ενός περιφραγμένου χωραφιού και σε 250 μ καταλήγουμε σε τσιμεντόδρομο. Βρισκόμαστε στην περιοχή Σταυρολόγγος. Εκεί ακολουθούμε λοξά αριστερά τον τσιμεντόδρομο, ο οποίος ανηφορίζει προς την άσφαλτο.

Στην άσφαλτο κάνουμε δεξιά και αφού περπατήσουμε για περίπου 250 μ., συναντάμε διακλάδωση στην οποία κάνουμε αριστερά.

Μετά από 650μ. συναντάμε άλλη διακλάδωση με χωματόδρομο στα δεξιά μας που καταλήγει στη μικρή Εκκλησία του Αγίου Αθανασίου. Εμείς συνεχίζουμε την πορεία μας στον αριστερό δρόμο ανηφορίζοντας. Όταν η άσφαλτος τελειώνει, σε μία απότομη αριστερή στροφή του δρόμου, συναντάμε ένα ξύλινο κιόσκι.

Σε 200 μ. από το κιόσκι συναντάμε διακλάδωση στην οποία ακολουθούμε τον αριστερό και φαρδύτερο χωματόδρομο. Στη συνέχεια, σε απόσταση 200 μέτρων από την προηγούμενη διακλάδωση, σε μια απότομη δεξιά στροφή του δρόμου, ξεκινά στα αριστερά μας το μονοπάτι για την κορυφή της Χελώνας και το Μεγαλοχώρι. Εμείς συνεχίζουμε να ακολουθούμε τον χωματόδρομο.

Μετά από άλλα 700 μ. πορείας, καταλήγουμε σε μια άλλη διακλάδωση στην οποία εμείς ακολουθούμε τον χωματόδρομο που πηγαίνει αριστερά γιατί ο δεξιός χωματόδρομος οδεύει προς Μακρύλογγο, Παλιά Λουτρά και Κουνουπίτσα.

Συνεχίζοντας, μετά από άλλα 700 μ. πορείας, συναντάμε διασταύρωση με ένα ξύλινο υπόστεγο, στην οποία κάνουμε δεξιά. Για όσους θέλουν, αξίζει να προχωρήσουν ευθεία για μερικές εκατοντάδες μέτρα στο χωματόδρομο, ο οποίος τελειώνει απότομα σε γκρεμό πάνω από το Βαθύ. Η θέα από το σημείο αυτό είναι πολύ όμορφη!

Μετά από άλλα 1.6 χλμ πορείας, φεύγει στα αριστερά μας στενότερος χωματόδρομος ο οποίος οδηγεί στον οικισμό Μεγαλοποτάμι. Εμείς συνεχίζουμε ευθεία στο φαρδύ χωματόδρομο.

Μετά από άλλα 300 μ. κατάβασης στο χωματόδρομο, συναντάμε στα δεξιά μας φαρδύ πετρόχτιστο μονοπάτι το οποίο οδηγεί στο εγκαταλειμμένο χωριό της Στέρνας του Γαμπρού. Μπορούμε είτε να το επισκεφτούμε είτε να συνεχίσουμε από το χωματόδρομο.

Μετά από άλλα 3.4 χλμ πορείας στο χωματόδρομο φτάνουμε στο σημείο όπου ξεκινά η άσφαλτος. Εκεί υπάρχει και ένα ξύλινο υπόστεγο. Από το σημείο αυτό ξεκινά το μονοπάτι για το ηφαίστειο.

Το μονοπάτι που είναι χαραγμένο στη λάβα είναι αρκετά ταλαιπωρημένο από τις κατολισθίσεις και χρειάζεται προσοχή. Κινείται αρχικά στη βάση του λόφου και στη συνέχεια κερδίζει απότομα ύψος και μας οδηγεί, μετά από 30 λεπτά περίπου, στον κρατήρα του ηφαιστείου. Στο τέλος του μονοπατιού, βρίσκουμε έναν εντυπωσιακό σπηλαιοειδή σχηματισμό που συχνά αναφέρεται ως "κρατήρας" χωρίς να είναι. Λίγο πριν φτάσουμε στον κρατήρα, η ανάβαση γίνεται από απότομα βράχια και χρειάζεται λίγη προσοχή. Η θέα από το σημείο αυτό είναι μοναδική!

Κατεβαίνουμε από την ίδια διαδρομή και ακολουθούμε τον ασφαλτόδρομο προς Καμένη Χώρα. Στην Καμένη Χώρα, δίπλα ακριβώς από την ταβέρνα "το Ηφαίστειο" υπάρχει ταμπέλα που δείχνει ένα χωματόδρομο, ο οποίος έχει μήκος περίπου 2 χλμ και οδηγεί προς τη θάλασσα.
Η διαδρομή σε αυτόν το χωματόδρομο προσφέρει μοναδική θέα στο ηφαίστειο από τα νότια όσο και στον λεγόμενο "μαύρο κάβο", που είναι ένα τμήμα ξηράς που δημιουργήθηκε καθώς η λάβα κυλούσε προς τη θάλασσα  κατά την τελευταία έκρηξη του ηφαιστείου μεταξύ 276 και 239 π.Χ.
Ο χωματόδρομος συνεχίζει κατηφορίζοντας προς τη θάλασσα και προσφέροντας υπέροχη θέα στο Αγκίστρι και τα γύρω νησάκια.
Λίγο πριν φτάσει στη θάλασσα κάνει μια απότομη δεξιά "φουρκέτα" και από το σημείο αυτό ξεκινά μονοπάτι το οποίο στην αρχή του έχει μικρά σκαλοπάτια με κορμούς. Το μονοπάτι αυτό συνεχίζει ευθεία και λίγο πιο κάτω έχει προβλήματα βατότητας κυρίως λόγω της βλάστησης.
Μετά από 500 περίπου μέτρα από το χωματόδρομο το μονοπάτι δείχνει να τελειώνει και υπάρχουν ίχνη λίθινων κτισμάτων.

Από τη Καμένη Χώρα συνεχίζουμε στην άσφαλτο - αν δεν ακολουθήσουμε τον προηγούμενο χωματόδρομο που αρχίζει στη ταβέρνα "Ηφαίστειο" και οδηγεί στη θάλασσα - και φθάνουμε στο Βαθύ. Από το Βαθύ μπορούμε να συνεχίσουμε για Μέθανα (8 χλμ.) με λεωφορείο, με ταξί ή με τα πόδια. Η διαδρομή, αν και σε ασφαλτόδρομο, είναι πολύ όμορφη και χωρίς μεγάλες κλίσεις.